inmusic-logotype-web
  • Donio kampaň
  • O nás
    • Novinky
    • Kontakt
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Recenzie
  • InMusic Blog
  • Obchod
  • Inovačné vzdelávanie

Litoměřice – Ein Kinderspiel v českých mestách 2019

Home Projekty Práve realizujeme Ensemble Ricercata Litoměřice – Ein Kinderspiel v českých mestách 2019
2. novembra 2019, 10:00
ZUŠ Litoměřice

Interpreti

Tomáš Boroš – klavír

Ivan Šiller – klavír, umelecký vedúci

 

 

Program

Erik Satie
Gymnopédia č.1

Tomáš Boroš 

     Situácie

Maurice Ravel
Ma Mère l’Oye  (Moja matka hus)

Pavane de la Belle au Bois dormant (Pavana Spiacej krásavice)

Petit Poucet (Janko Hraško) 

Laideronnette, Impératrice des Pagodes (Špata, cisárovna pagôd)

Les entretiens de la Belle et de la Bête (Rozhovory Krásky so zvieraťom)

Le jardin féérique (Čarovná záhrada) 

 

Tomáš Boroš 

     Situácie

 

Erik Satie – úprava Darius Milhaud:
Cinema: Entr´acte symphonique z baletu Relâche

SITUATIONS – CYKLUS PRE KLAVÍR   Situácie sú zbierkou krátkych skladieb pre klavír. O čo im ide: – udržiavať poslucháča v strehu, – podnietiť poslucháča k akcii – k jeho prerodu na interpreta (Situácie vyšli aj ako noty, nájdeme tam skladby rozlične náročné), – osloviť mladých klaviristov od ZUŠ až po hudobné akadémie a osviežiť ich repertoár, – podnietiť tvorivú a slobodnú klavírnu interpretáciu. Prečo Situácie: Situácií, konštelácií, kombinácií je v našich životoch každodenne neúrekom. Nielenže sa rozlične „prepletáme“ – ľudia, zvieratá, predmety, priestory, ale každé prepletenie má aj svoju osobitú atmosféru. Klavírne skladby zo zbierky Situácie sú vlastne kombináciami rozličných stretnutí – v živote i na klaviatúre: desať prstov, vyše osemdesiat klávesov, dva pedále, dve nohy, prachovka (jedna skladba sa hrá s prachovkou), zvonkohra (jedna skladba sa hrá so zvonkohrou) a všeličo iné. Rôzne situácie s rôznymi atmosférami. Ako vznikli: Moja manželka Anna učí klavír a požiadala ma, aby som napísal niečo pre jej žiačku, ktorá chcela hrať hudbu záhadnú, tajomnú a trochu i strašidelnú. Vznikla tak skladba Tajomná. Kritické oko a ucho učiteľky a žiačky si vyžiadali ešte inú skladbu – akúsi nápravu: vznikla Hádanka. A potom postupne ďalších 26 skladieb. Anna je moja inšpirácia. Na CD je napokon viac ako 28 skladieb zbierky Situácie. To preto, lebo niektoré skladby sú v dvoch verziách – buď sú to rozličné interpretácie (Akordy), alebo ide o verzie pre dva klavíry (Klavír a zvonkohra, Prelúdium), a navyše štvorručné skladby z pripravovanej zbierky ako bonus (Tarantulky, Rozklady, Gong, Stupnice, Cupi-lupi). Čo bolo ďalej: Situácie som zahral kolegom a študentom na Katedre hudobnej výchovy Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Bol tam aj Ivan Šiller. Po čase dostal nápad spojiť skladby Györgya Kurtága zo zbierky Hry (Játékok) s mojimi skladbami zo Situácií. Vznikol koncertný projekt Ein Kinderspiel. Po čase dostal Ivan ďalší nápad: Situácie vydať. Po čase dostal Ivan ďalší nápad: Situácie nahrať. Ivanovi Šillerovi skrátka vďačím za všetko. Na tomto CD hrá skladateľ svoje vlastné skladby. Až časom som si uvedomil, že skladateľ a interpret vo mne sú dvaja. Po viacerých koncertoch, kde Situácie zazneli spolu s Kurtágom (Bratislava, Nitra, Poprad, Nové Zámky, Poltár, Banská Štiavnica, Púchov, Topoľčany, Praha, Hradec Králové, Brno, Olomouc, Litoměřice), sa interpret pomaly stále viac odkláňal od pôvodných plánov skladateľa. Pri príprave na nahrávanie som sa vrátil k pozornému čítaniu pôvodného zápisu (hlavne k tempám, dynamike). S hrôzou som zistil, že to hrám už úplne inak, ako je to v  notách. Niekde to jednoducho nešlo, ale väčšinou som sa usiloval vrátiť sa k pôvodným zámerom skladateľa, aby sa nehneval. Bolo to dosť ťažké. Ivan Šiller v úlohe hudobného režiséra na mňa dával pozor. Situácie – stretnutia, kombinácie, atmosféry: človek, telo, myseľ, ucho, oko, kláves, prst, noha, chrbát, radosť, smútok a vôňa. Príjemné počúvanie a hranie.   Tomáš Boroš V každom období vývoja artificiálnej hudby sa objavujú osobnosti, ktoré prinášajú impulzy do procesu formovania hudobného myslenia nielen svojimi dielami, ale najmä svojimi prevratnými myšlienkami, filozo- fickými a estetickými názormi. K takýmto osobnostiam nepochybne patrí skladateľ, klavirista, ilustrátor a spisovateľ Erik Satie (1866 – 1925). Aj keď v Satieho rozsiahlom hudobnom diele nájdeme mnoho zaujímavých a hodnotných kompozícií, jeho umelecké idey dramaticky ovplyvňujú nielen jeho súputníkov, ale i jeho pokračovateľov v ďalšom období. Okolo roku 1889 mal Satie za sebou už niekoľkoročné štúdium klavíra na konzervatóriu (štúdiá nedokončil) a za sebou prvé skladateľské pokusy. V tomto čase vznikla aj Gymnopédia č. 1, ktorá bola prvýkrát publikovaná v časopise La Musique des familles v lete v r. 1888 spolu s časťou básne Les Antiques francúzskeho básnika J. P. Contamine de Latour. Nezvyčajný názov skladby pochádza zo starého gréckeho slova Gymnopaedia. Týmto slovom sa označovali slávnosti, ktoré sa konali každoročne v Sparte a na ktorých predvádzali nahí mladí bojovníci svoje atletické a bojové schopnosti prostredníctvom rituálneho tanca. Satieho Gymnopédie sú krátke, meditatívne „atmosférické“ diela, písané v 3⁄4 takte, v ktorých figuruje jedna základná, neustále sa opakujúca téma. Svojím pokojným plynutím a nezaťažujúcim charakterom predznamenávajú vznik ambientnej hudby. Dielo Cinéma je prvou komponovanou skladbou pre film. Vzniklo v r. 1924 k filmu Entr’acte od René Claira. Hudba predznamenáva nástup minimalizmu s jeho typickými znakmi – jednoduchými tónovými štruktúrami, výraznou rytmikou a repetitívnosťou. Formovo je dielo komponované tzv. blokovou technikou, kde jednotlivé úseky sú k sebe priraďované bez spojovacích úsekov. Samotný film Entr’acte sa odohráva v Paríži, pozostáva z dvoch častí, pričom v úvodných dvoch minútach sa nám na obrazovke predstavia Erik Satie a maliar a básnik Francis Picabia.   Andrea Bálešová

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS
Logotype SOZA

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic