Ivan Šiller
Cluster Ensemble,
Ensemble Ricercata,
Mobilné kultúrne centrum,
InMusic Edition
Ivan Šiller
Cluster Ensemble,
Ensemble Ricercata,
Mobilné kultúrne centrum,
InMusic Edition
Študoval hru na klavíri v Bratislave (VŠMU) a Gente (Kráľovské konzervatórium), ako štipendista v USA (Tanglewood Music Center), Kanade (Banff Centre for the Arts) a Nemecku (Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt). Venuje sa interpretácii súčasnej hudby, ensemblovej i sólovej hre a hudobnej reinterpretácii výtvarných diel. Rád spolupracuje s inými hudobníkmi, s ktorými formuje rôzne zoskupenia – Cluster ensemble, Ensemble Ricercata alebo Prague Modern. Spoluvytvára alternatívne „vzdelávacie inštitúcie“ – študentský projekt VENI ACADEMY, či sériu detských workshopov SoundOrchestra – zamerané na improvizáciu, grafické partitúry a experimentálnu hudbu. Je autorom množstva hudobných projektov, festivalov, či koncertných cyklov. Predsedá slovenskej sekcii Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM – Slovak section), s ktorou pripravil hudobný počin roka 2013 – ISCM World New Music Days. V roku 2016 bol nominovaný na cenu Nadácie Tatra Banka za album Cluster ensemble Plays Philip Glass a na cenu Krištálové krídlo.
Daniel Matej
Hudba dneška v SNG
Daniel Matej
Hudba dneška v SNG
Skladateľ, interpret, organizátor a pedagóg, vedúca osobnosť svojej generácie. Študoval kompozíciu a hudobnú teóriu na HTF VŠMU, na Conservatoire national supérieur v Paríži a na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu.Medzi jeho učiteľov skladby patria Louis Andriessen, Juraj Beneš, Betsy Jolas, Ivan Parík a ď. V roku 1995 bol pozvaný do Berlína ako „composer-in-residence“ v rámci umeleckého programu DAAD. V rokoch 1996 – 2014 pedagogicky pôsobil na HTF VŠMU, od roku 2011 na Katedre hudobnej výchovy PdF UK, od roku 2013 aj na JAMU v Brne. V roku 1987 inicioval vznik súboru VENI ensemble, ktorý patrí k najvýznamnejším ansámblom zameraným na novú hudbu v česko-slovenskom kontexte. V roku 1990 inicioval prvý medzinárodný festival súčasnej hudby na Slovensku, Večery novej hudby, ktorého bol hlavným dramaturgom i umeleckým riaditeľom. V roku 2010 vytvoril – ako prirodzené vyústenie dlhoročných interpretačných a pedagogických aktivít – spolu s Mariánom Lejavom a Ivanom Šillerom projekt VENI ACADEMY. Ako skladateľ, interpret a organizátor hudobných podujatí spolupracoval s mnohými významnými osobnosťami súčasnej hudby (R. Aitken, L. Andriessen, G. Bryars, J. Cage, H. Davies, Ch. Fennesz, Z. Gyöngyössy, G. Müller, Ch. Newman, O. Yoshihide, S. Reich, J. Rose, E. Sharp, D. Vandewalle, M.Varga a i.) Jeho diela sú pravidelne uvádzané na domácich aj zahraničných pódiách. Je autorom viacerých zvukových inštalácií, ktoré vzišli zo spolupráce s domácimi aj zahraničnými výtvarnými umelcami. Hudba Daniela Mateja je zaznamenaná na viacerých kompaktných diskoch z domácej aj zahraničnej produkcie.
Juraj Beráts
Hudba dneška v SNG
Juraj Beráts
Hudba dneška v SNG
Juraj Beráts študoval hru na klasickej gitare na žilinskom konzervatóriu a teóriu hudby na VŠMU. V doktorandskom štúdiu pokračoval na Ústave hudobnej vedy SAV. Od roku 2010 je manažérom súborov VENI ensemble a VENI ACADEMY, pripravoval niekoľko desiatok koncertov cyklu Hudba dneška v SNG a podieľal sa na organizácii medzinárodného festivalu ISCM World New Music Days 2013 v Košiciach. Je milovníkom dobrej kávy, dizajnu a golfu.
Irena Lányiová
Ensemble Ricercata,
InMusic Edition
Irena Lányiová
Ensemble Ricercata,
InMusic Edition
Jonáš Boroš
Ensemble Ricercata, Piano Days
Jonáš Boroš
Ensemble Ricercata, Piano Days
Jonáš študuje na University of Amsterdam bakalársky program Média a Kultúra so zameraním na film. Pre občianske združenie InMusic pôsobí od roku 2020. Jonáš taktiež spolupracuje na projekte Učiteľského kolégia, kde pracuje ako asistent Ivana Šillera a má na starosti research. V minulosti pôsobil v študentskej asociácií Off-Screen v Amsterdame, kde organizoval rôzne kultúrne akcie a má za sebou založenie knižného klubu a usporiadanie filmového festivalu. Počas strednej školy absolvoval stáže v oblasti manažovania sociálnych médií vo firme Cycling sport s.r.o., Hostel Chors a pracoval aj v študentskej dobrovoľníckej iniciatíve Prayem. V auguste 2022 úspešne odpremiéroval svoj prvý dokumentárny film a po ukončení štúdia v Amsterdame by sa rád venoval produkcii audiovizuálneho umenia a podpore kultúry na Slovensku.
Linda Gallová
PR, produkcia
Linda Gallová
PR, produkcia
Linda je študentkou divadelného manažmentu na Divadelnej fakulte VŠMU. Pre InMusic o.z. pracuje ako PR manažérka a produčkná od apríla 2022. Môžete ju však vidieť prednášať, či moderovať na Mestskom úrade v Poprade alebo festivaloch. Od nástupu na vysokú školu spravuje sociálne siete profilov s rôznym zameraním. Je súčasťou marketingového tímu DF VŠMU a spravuje instagramový profil a facebookovú stránku školského Divadla Lab. Medzi jej záľuby patrí umenie a kultúra, no najmä divadlo, literatúra a scénický tanec.
Kto sme
Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Nie je úplne jednoduché vystihnúť spoločné idey, ktoré sú vlastné všetkým projektom, ktoré sme doteraz realizovali. Ale pri pozornejšom pohľade pod povrch, tvorený naším nadšením pre vážnu hudbu, a pod väzby niektorých personálnych prepojení, sa takéto idey vynárajú. Postupne sa vyvíjali, nadväzovali na seba, a pri pohľade na celok je jasné, že časom sa prepájajú a prekrývajú. V pilotných projektoch, ako boli série koncertov Stretnutia s hudbou / Stretnutia s hudbou Pentapolitana alebo Schubertiády, sme interpretovali klasicko-romantický repertoár, ale s dôrazom na to, aby bol návštevník podujatia oboznámený s historickým kontextom vzniku skladieb a s poznatkami o ich autoroch. Slovný komentár k hudbe tak umožnil bližšie prepojenie publika a účinkujúcich. Pri niekoľkoročnom projekte festivalu Hammerklavier mali poslucháči, popri získaní poznatkov o starej hudbe a zážitku z jej interpretácie, možnosť vidieť hudobnú históriu aj v priamej fyzickej podobe. Festival priniesol do Bratislavy kópie rozmanitých dobových klávesových nástrojov. Pri nástrojoch so značkou Stein, Walter, Graf alebo Pleyel, sme mali, spoločne s návštevníkmi koncertov, možnosť posunúť sa v čase do minulosti a objaviť pre súčasnosť novú podobu starej hudby. Idea ďalšieho projektu nenadviazala na predchádzajúce. Pri projekte ArtTokaj sa kontext našich aktivít presunul z dôrazu na čas (históriu hudby) k priestoru. Projekt vznikol vďaka unikátnosti miesta, kde sa hudobný zážitok mohol odohrávať. Dedinka Veľký Kamenec bola jedinečná vďaka pozícii na rurálnej periférii blízko hranice dvoch štátov. Nebolo ťažké podľahnúť lákaniu izolovať myslenie hudobníkov od bežných mestských kultúrnych a civilizačných vplyvov. Genius loci tokajského regiónu sa výrazne podpísal na inšpiratívnom výsledku interpretačných kurzov, seminárov a na špecifickosti prednášok zameraných hlavne na hudobnú pedagogiku. Projekt John Cage a hu(d)by pozostával z jediného koncertu, ale s originálnou ideou, ktorá prepojila scénickú akciu, výtvarnú inštaláciu a hovorené slovo s hudbou Johna Cagea. Prepojnie rôznych druhov umenia v nečakaných súvislostiach, ktoré v tomto prípade hľadali súvis medzi prírodou a hudbou, zanechalo významnú stopu v ďalších projektoch, ktoré nasledovali. Ensemble Ricercata, Cluster Ensemble, Hudba dneška v SNG, Mobilné kultúrne centrum – všetky tieto projekty v sebe nesú idey a dôrazy, ktoré sú spomenuté vyššie. V niektorých projektoch sa dostávajú do popredia edukačné princípy, netypický vzťah publika a interpretov, v iných projektoch prepájanie umeleckých druhov alebo spojenie lokálneho kultúrneho regiónu s globálnym kontextom súčasnej hudby. V rozličných projektoch sa prelínala aktivita veľmi rôznych ľudí, farebná mozaika mien umelcov a pedagógov, ktorí projekty inšpirovali, alebo sa do nich zapojili. Od úvodu – Milica Kailingová, Andrej Šuba, Paul McNulty, Enikö Ginzery, Lajos Lences, Zsuzsa Pasztor, Fero Király…, a potom mnoho ďalších spoluautorov a interpretov, ktorých mená už nájdete uvedené na projektových podstránkach. Jeden princíp je však charakteristický pre všetku našu činnosť. Ide nám v prvom rade o živý a intenzívny zážitok hudby. Snažíme sa o spoločné vytváranie a prežívanie zvuku v konkrétnom (fyzikálnom) čase a v konkrétnom priestore, s napätým očakávaním zmysluplných posunov zvukových štruktúr hudobného významu v abstraktnom čase a priestore vedomia. A to ako na strane publika, tak aj interpretov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Archívne projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás. Živé a najaktuálnejšie aktivity nájdete v podsekciách webu „Práve realizujeme“ a „Spolupráca“.