inmusic-logotype-web
  • O nás
    • Novinky
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Mobilné kultúrne centrum
      • Cluster Ensemble
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Partneri
  • Podporte nás
  • Kontakt
  • Obchod

Happy Birthday Daniel

Home Projekty Práve realizujeme Ensemble Ricercata Happy Birthday Daniel
10. septembra 2014, 19:00
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, Mýtna 1, Bratislava

Interpreti

Ensemble Ricercata

Ivan Šiller, klavír, preparovaný klavír, joystick

Fero Király, elektronika, objekty

Program

Daniel Matej
(When I’m) FIFTY for piano (Lullaby) (1997)

 

Louis Andriessen
Two way ticket (2013) *

 

Milan Adamčiak
Sonatura (2014) *

 

Hauke Harder
9/3/19/63 (2013) *

 

Boris Lenko
take off (2013) *

 

Andrea Beier Lenko
Simplicity (2013) *

 

Balázs Horváth
482 or 483 notes for your 50th birthday – Don’t ask, why! (2013) *

 

Marián Lejava
blank page/hidden soul (2013) *

 

Peter Graham
One Page (2013) *

 

Elliott Sharp
And many more (2013) *

 

Tomáš Boroš
Pre Daniela (2013) *

 

David Dramm
Pavane (2013) *

 

Egidija Medekšaitė
for Daniel Matej (2014) *

 

Christopher Fox
Daniel’s Fifty (2013) *

 

Boudewijn Buckinx
For Daniel Matej: for 50 and many more (2014) *

 

Chris Newman
5 – C (2013) *

 

Peter Machajdík
Fifty seconds for Daniel (2014) *

 

Owen Underhill
Bagatelle (2013) *

 

Jon Rose
Happy Birthday Daniel (2013) *

 

Clarence Barlow
song of danieL (2013) *

 

Robert Kolář
In the Midst of Life… (2013) *

 

Juraj Vajó
Part III. Theme (2013) *

 

Frédéric Iñigo
Bon anniversaire, Daniel (2013) *

 

Philip Corner
Homo Ignorans (2013) *

 

Martin Burlas
Valčík úľavy venovaný Danielovi Matejovi (2013) *

 

Michael Blake
The hymns of Ntsikana Gaba into 50 seconds (2013) *

 

Fero Király
Deus ex Machina (2014) *

 

Ivan Šiller
for Daniel (2014) *

 

Piet-Jan van Rossum
Z Hlávkova mostu (2013) *

 

Daniel Matej
FRAGILE (2009)

O podujatí

(When I’m) FIFTY (for piano) Príležitostné skladby majú svoje čaro. Sám som mal možnosť presvedčiť sa o tom na troch ročníkoch festivalu Večery novej hudby, počas ktorých vzniklo veľa zaujímavých nových skladieb, spojených väzbou na určitú kompozičnú ideu, či priamo reflektujúcich hudbu (konkrétne dielo, alebo súbor diel) jubilujúceho autora (v roku 1995 to bol Erik Satie, v roku 2000 Johann Sebastian Bach a v roku 2004 Charles Ives a Arnold Schönberg). V priebehu roka 1997 som sám napísal skladbu (When I’m) FIFTY for piano (LULLABY), venovanú mojej učiteľke klavíra Milici Kailingovej, a po nej ešte niekoľko ďalších, s rovnakým podtitulom. Okrem danej osoby, ktorej sú skladby dedikované, je ich spoločnou témou (materiálom) nejako artikulovaný vzťah k známej pesničke od Beatles When I’m Sixty-Four. A napokon, na jar v roku 2013, som sám od svojich priateľov a kolegov dostal kolekciu skladieb venovaných mojej päťdesiatke. Bolo to jedno z najkrajších, najväčších a najpríjemnejších prekvapení, aké som v živote zažil. Dnes teda nastala tá chvíľa, keď tieto skladby uzrú svetlo sveta v interpretácii ich iniciátora, môjho priateľa Ivana Šillera a nášho spoločného priateľa a kolegu Fera Királya.

Daniel Matej

 

Daniel Matej (SK) Na VŠMU v Bratislave študoval najprv hudobnú teóriu, potom tiež kompozíciu (Ivan Parík, Juraj Beneš). Počas štúdia absolvoval pobyt na Conservatoire National Supérieur de la Musique v Paríži. Neskôr študoval kompozíciu aj u Louisa Andriessena na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu. Stál pri zrode festivalu Večery novej hudby, inicioval vznik súborov súčasnej a experimentálnej hudby VENI, Požoň sentimentál, VAPORI del CUORE, appendix CONSORT a VENI ACADEMY.

 

Louis Andriessen (NL) Kompozíciu študoval u svojho otca Hendrika Andriessena, u Keesa van Baarena a tiež súkromne u Luciana Beria. Od roku 1974 až dodnes pôsobí ako pedagóg na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu. Je považovaný za jedného z najvýznamnejších a najvplyvnejších holandských skladateľov súčasnosti, jeho tvorba získala mnohé ocenenia a je uvádzaný na najprestížnejších svetových festivaloch súčasnej hudby. Príznačným znakom mnohých jeho diel je akcent na spoločenské a politické posolstvo.a experimentálnej hudby VENI, Požoň sentimentál, VAPORI del CUORE, appendix CONSORT a VENI ACADEMY.

 

Milan Adamčiak (SK) Vyštudoval hru na violončele na Konzervatóriu v Žiline a hudobnú vedu na FiF UK v Bratislave. Ako prvý na Slovensku sa začal venovať tvorbe a interpretácii grafických partitúr a intermediálnym projektom. Je zakladateľom súboru Transmusic comp. a Spoločnosti pre nekonvenčnú hudbu (SNEH).

 

Hauke Harder (DE) Vyštudoval chémiu a pôsobí na Inštitúte fyzikálnej chémie na univerzite v Kiele. Súkromne študoval kompozíciu u Wolfganga von Schweinitza. Je zakladateľom Spoločnosti pre akustickú podporu (Gesellschaft für akustische Lebenshilfe), pracuje ako asistent skladateľa Alvina Luciera.

 

Boris Lenko (SK) Vyštudoval hru na akordeóne na Konzervatóriu v Žiline a na VŠMU v Bratislave, kde aj pedagogicky pôsobí. V roku 2014 bol vymenovaný za profesora. Venuje sa rovnako klasickému repertoáru, ako aj súčasnej hudbe. Mnohí slovenskí skladatelia mu venovali svoje skladby.

 

Andrea Beier-Lenko (SK) Absolventka medicíny na Univerzite Komenského v Bratislave. Pôsobí v Mníchove, je všeobecnou lekárkou a špecialistkou na prírodnú medicínu a akupunktúru.

 

Balázs Horváth (HU) Vyštudoval kompozíciu na Hudobnej akadémii Franza Liszta v Budapešti u Zoltána Jeneya, Attilu Bozaya a Jánosa Vajdu, od roku 2005 tu pedagogicky pôsobí. Absolvoval skladateľské kurzy u Louisa Andriessena, Briana Ferneyhougha, Michaela Jarella, Pétera Eötvösa, Karlheinza Stockhausena a i.

 

Marián Lejava (SK) Absolvoval štúdium kompozície a dirigovania na VŠMU v Bratislave. Je jedným zo zakladajúcich členov platformy skladateľov a interpretov SOOZVUK. Ako dirigent pôsobí v Slovenskom národnom divadle a v Štátnom divadle v Košiciach, spolupracuje so súbormi VENI ensemble, VENI ACADEMY, Prague Modern a s poprednými orchestrami na Slovensku (Slovenská filharmónia, Štátna filharmónia Košice, ŠKO Žilina) a v okolitých krajinách.

 

Peter Graham (CZ) Vlastným menom Jaroslav Šťastný. Vyštudoval organ a kompozíciu na konzervatóriu v Brne, následne kompozíciu na JAMU u Aloisa Piňosa. Od roku 1993 je dramaturgom festivalu Expozice nové hudby v Brne, pôsobí ako pedagóg na Hudobnej fakulte JAMU.

 

Elliott Sharp (USA) Americký skladateľ a hudobník-multiinštrumentalista, jedna z najvýznamnejších osobností newyorskej experimentálnej hudobnej scény. Stojí za umeleckými projektmi Carbon, Orchestra Carbon, Tectonics a Terraplane. Stal sa priekopníkom vo využívaní fraktálnej geometrie, teórie chaosu a genetických metafor v hudobnom procese.

 

Tomáš Boroš (SK) V kompozícii sa vzdelával najprv súkromne u Tadeáša Salvu, potom na VŠMU v Bratislave (Vladimír Bokes) spolu so štúdiom klavíra. Absolvoval štipendijné pobyty v Darmstadte a Reichenau. Je hudobným redaktorom Slovenského rozhlasu a pôsobí tiež ako pedagóg a vedúci katedry hudobnej výchovy na Pedagogickej fakulte UK. Pravidelne vedie hudobné workshopy a venuje sa alternatívnym prístupom v oblasti hudobnej pedagogiky.

 

David Dramm (USA/NL) Kompozíciu študoval u Roberta Ericksona a neskôr na Yale university u Louisa Andriessena a Earla Browna. Ako skladateľ, spevák, gitarista a textár sa pohybuje medzi svetom klasickej hudby, improvizácie, rockovej hudby, divadla a tanca.

 

Egidija Medekšaitė (LV) Kompozíciu vyštudovala u Rytisa Mažulisa na hudobnej akadémii vo Vilniuse. Absolvovala majstrovské kurzy a študijné pobyty vo Fínsku, Poľsku, Lotyšsku, Francúzsku (Jonathan Harvey, Philippe Manoury, Martin Matalon) a Nemecku (Marco Stroppa, Caspar J. Walter).

 

Christopher Fox (UK) Študoval u Hugha Wooda, Jonathana Harveyho a Richarda Ortona na univerzitách v Liverpoole, Southhamptone a Yorku. V rokoch 1984 až 1994 bol členom kompozičného teamu na Letných kurzoch novej hudby v Darmstadte. V súčasnosti pôsobí na Brunel University v Londýne.

 

Boudewijn Buckinx (BE) Po absolvovaní konzervatória v Antverpách študoval skladbu a seriálnu hudbu u Luciena Goethalsa v Gente, kde absolvoval aj kurzy elektronickej hudby na Inštitúte psychoakustiky a elektronickej hudby (IPEM). Doktorát z muzikológie získal na univerzite v Leuvene a od roku 1981 vyučuje na konzervatóriu v Antverpách.

 

Chris Newman (UK/DE) Študoval na King’s College v Londýne a na Hochschule für Musik v Kolíne nad Rýnom (u Mauricia Kagela). Ako experimentálny interdisciplinárny umelec pracuje s hudbou, videom, maľbou, kresbou a literatúrou.

 

Peter Machajdík (SK) Pochádza z Bratislavy. V 80. rokoch sa neúspešne uchádzal o štúdium na VŠMU, jeho elektroakustická kompozícia však získala cenu na súťaži Luigiho Russola vo Varese. V roku 1992 získal štipendium DAAD v Berlíne, kde sa rozhodol ostať žiť. Bol rezidenčným skladateľom vo viacerých mestách Európy, naposledy v roku 2013 v rakúskom Judenburgu.

 

Owen Underhill (CA) Kompozíciu študoval na University of Victoria u Rudolfa Komorousa a na Stony Brook University u Bülenta Arela. Žije vo Vancouvri, pedagogicky pôsobí na Simon Fraser University v Burnaby. Býva označovaný ako kľúčová postava na scéne novej hudby Západného pobrežia.

 

Jon Rose (UK/AUS) Austrálsky huslista a skladateľ britského pôvodu. Základom jeho hudobnej činnosti je improvizácia, pričom sa pohybuje sa na pomedzí najrozličnejších žánrov. Jeho dlhoročný umelecký projekt nesie názov The Relative Violin, v rámci ktorého sa zameriava na konštruovanie nových podôb tohto hudobného nástroja a rozširovanie možností ich využitia v spojení s elektronickými médiami.

 

Clarence Barlow (IN/DE/USA) Narodil sa v Kalkate, kde vyštudoval prírodné vedy a zároveň hru na klavíri na filiálnom pracovisku Trinity College of Music London. V štúdiu skladby a elektronickej hudby pokračoval v Kolíne nad Rýnom a v Utrechte. Je spoluzakladateľom Initiative Musik und Informatik Köln (GIMIK), bol dlhoročným lektorom počítačovej hudby na letných kurzoch v Darmstadte, pedagógom na Musikhochschule Köln a na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu. V súčasnosti žije a pôsobí v Santa Barbare (USA).

 

Robert Kolář (SK) V roku 2005 absolvoval štúdium hudobnej vedy na FiF UK v Bratislave. Je redaktorom časopisu Hudobný život, ako hráč na trúbku sa venuje jazzu a improvizovanej hudbe.

 

Juraj Vajó (SK) Kompozíciu študoval na VŠMU v Bratislave u Ivana Paríka, doktorandské štúdium absolvoval u Vladimíra Bokesa. Pedagogicky pôsobí na Konzervatóriu v Košiciach a na Gréckokatolíckej teologickej fakulte Prešovskej univerzity. Inicioval vznik hudobného zoskupenia Žena s blchou, je členom experimentálneho súboru Urban Hudák.

 

Frédéric Iñigo (FR) Narodil sa v Paríži, kompozíciu študoval v Aix-en-Provence u Pierrea Villettea a Louisa Saguera. Je jedným zo zakladateľov experimentálne zoskupenia Ensemble Décadanse.

 

Philip Corner (USA/IT) Študoval v New Yorku a v Paríži, okrem iného ako žiak Oliviera Messiaena a Dorothy Taubmanovej. Stál pri zrode hnutia Fluxus a bol spoluzakladateľom mnohých súborov súčasnej a experimentálnej hudby (Tone Roads Chamber Ensemble, Sounds Out of Silent Spaces, Gamelan Son of Lion, Experimental Intermedia Foundation a i.). Od roku 1992 žije v Taliansku.

 

Martin Burlas (SK) Vyštudoval kompozíciu ako posledný žiak Jána Cikkera na VŠMU v Bratislave. Pôsobil ako hudobný režisér vo vydavateľstve Opus a v Slovenskom rozhlase. Bol členom viacerých zoskupení zameraných na experimentálnu hudbu (Maťkovia, VENI ensemble, Sleepy Motion, Vitebsk Broken a i.). Od roku 2000 pracuje v Hudobnom centre.

 

Michael Blake (ZA) Rodák z Kapského mesta, kompozíciu študoval v Johannesburgu a neskôr v Londýne. Tu bol celé dve desaťročia umeleckým vedúcim súboru experimentálnej hudby London New Music a prednášal na Goldsmiths College. Od roku 1998 opäť žije a pôsobí v Južnej Afrike.

 

Fero Király (SK) Vyštudoval Konzervatórium v Košiciach a VŠMU v Bratislave. Pôsobil v rôznych hudobných formáciách, ktoré pokryli žánrové spektrum od ľudovej hudby cez punk, jazz-rock, psychedelický metal, experimentálnu elektronickú produkciu až po improvizovanú hudbu. Venuje sa aj elektroakustickej a multimediálnej skladbe. Do svojich tvorivých konceptov zapája nové technológie. V roku 2009 spoluzaložil Cluster Ensemble, s ktorým uskutočnil slovenské premiéry skladieb Steva Reicha, Šarūnasa Nakasa, Marka Piačeka, Petra Machajdíka a i. Je členom VENI ensemble a košického zoskupenia Urban Hudák.

 

Ivan Šiller (SK) Hre na klavíri sa začal venovať pod vedením Milice Kailingovej, študoval súkromne u Daniela Buranovského, na VŠMU v Bratislave u Daniely Varínskej a na Kráľovskom konzervatóriu v Gente u Daana Vandewalle. Bol štipendistom na Letných kurzoch novej hudby v Darmstadte, Ostrava New Music Days, Tanglewood Music Center v USA, Banff Centre for the Arts v Kanade. Je iniciátorom mnohých hudobných edukačných projektov pre mladých ľudí. Od roku 2010 je predsedom Slovenskej sekcie Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM).

 

Piet-Jan van Rossum (NL) Kompozíciu študoval u Louisa Andriessena, Jana Boermana a Dicka Raaymakersa, neskôr tiež u Klaasa de Vriesa a Petera-Jana Wagemansa. Ako skladateľ a umelec absolvoval rezidenčné pobyty v mnohých krajinách, v roku 2007 bol hosťom festivalu Večery novej hudby v Bratislave.

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
katarina.inmusic@gmail.com
Facebook

Linky

  • Veni Academy
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic