inmusic-logotype-web
  • O nás
    • Novinky
    • Kontakt
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Recenzie
  • InMusic Blog
  • Podporte nás
  • Obchod
  • Inovačné vzdelávanie

Für Enikő

Home Projekty Práve realizujeme Ensemble Ricercata Für Enikő
12. mája 2015, 19:00
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, Mýtna 1, Bratislava

Interpreti

Ensemble Ricercata

Enikö Ginzery, cimbal
Marek Kundlák, recitátor

Program

Anonym
Lamma Bada (Andalúzia, 12. stor.)

 

Uhrovská zbierka (1730; výber)
Bujdosó nóta
Melódia 344
Hungaricus 7
Hungaricus 35
Folias de España (Španielsky rukopis; 1764) pre salterio solo

 

Hans Joachim Hespos
Santûr (1973)

 

Miroslav Tóth
Britva III (2014) pre cimbal sólo (s krátkym textom pre recitátora) ** slovenská premiéra

 

Juraj Hatrík
Für Enikő (2009 – 2015; výber) pre cimbal sólo
Slza v oku
Ťažké rozhodnutie
Tiché svetlo
Spruch (Výrok) Hommage a Hesse

O podujatí

„V tom čase hrával v jednej ženevskej reštaurácii malý súbor sláčikových nástrojov s cimbalom, na ktorom exceloval maďarský umelec Aladár Rácz. Bol som týmto nástrojom nadšený, páčil sa mi na ňom jeho jednoduchý a plný zvuk, priamy kontakt hudobníka so strunami prostredníctvom paličiek držaných medzi prstami a tiež jeho lichobežníkový tvar.“ Igor Stravinskij: Kronika môjho života   Folias de España (rukopis, Barcelona 1764) Za prvú významnú virtuóznu sólovú skladbu môžeme považovať Folias de España od neznámeho autora. Skladateľ bol pravdepodobne inšpirovaný hrou talianskych a španielskych virtuózov na salterio. Vyskytujú sa v nej takmer všetky základné techniky hry na salterio a cimbal. Skladba sa skladá z desiatich variácií. Každá variácia sa venuje inej problematike, ako hre melódie so sprievodom, pizzicata, arpeggia, hre melodických terciových postupov, ako aj hre viachlasu, technike hry repetovaných tónov, virtuóznych behov a náročných skokov.

Enikő Ginzery

  If I die, I will be dead. And when I am dead, It doesn’t matter What you want to tell me. I’ll try to be dead. No way back.   Britva III pre cimbal nadväzuje na sólové skladby pre husle a flautu. Píšem ich pre interpretov, ktorých obdivujem. Je to obdiv ich vášne, zanietenia a obety nástroju. Britvu III som začal komponovať po dlhoročnom priateľstve a spoluhraní s cimbalistom a fujaristom Michalom Paľkom. Pri tvorbe videoopery Zub za zub mi Michal predstavil potenciál a krásu nástroja. Vďaka Enikő Ginzery som potom skladbu mohol dopísať. Enikő mi pomohla uspôsobiť textúru, zvoliť výber paličiek a mnoho iných detailov. Krátky recitovaný text v skladbe narúša kontinuitu idey kompozície pre sólový nástroj. Pôvodne ho mal povedať hráč na cimbal, ale lepšie bolo ho od toho oslobodiť a úlohu ponechať recitátorovi. Enikő skladbu premiérovala 5. 5. 2015 v Berlíne v rámci cyklu „Unerhörte Musik“.

Miro Tóth

  Miroslav Tóth (1981) absolvoval štúdium kompozície na VŠMU u Vladimíra Godára (2014). Predtým študoval u Jevgenija Iršaia a súkromne u Ilju Zeljenku. Na konzervatóriu v Bratislave študoval hru na saxofóne. Je tiež absolventom muzikológie na Univerzite Komenského v Bratislave. Jeho diela odzneli na množstve koncertov a festivalov doma a v zahraničí. V rokoch 2007 až 2010 autorsky realizoval audiovizuálny projekt Frutti di mare. V roku 2006 založil súbor Musica falsa et ficta špecializovaný na experimentálne improvizačné techniky, spôsoby dirigovania – soundpainting, grafický zápis a interpretáciu partitúr s prvkami improvizácie. Súbor nahral množstvo skladieb aj od slovenských skladateľov ako Martin Burlas, Marek Piaček, Daniel Matej, Peter Zagar, Ľubomír Burgr alebo Alexander Platzner. Venuje sa tvorbe inštrumentálnej, vokálnej, elektroakustickej a filmovej hudby, skomponoval koncerty, prelúdiá, komorné opery a videooperu. Pôsobí vo viacerých zahraničných a miestnych hudobných zoskupeniach a ansámbloch ako Shibuya Motors a Ensemble Mi65.     Hermann Hesse: Výrok (Spruch)   Pri všetkých veciach sveta ako brat, sestra stoj! Nech celkom prenikne Ťa, nie je viac „môj“ či „Tvoj“.   S listami spŕchnutými príjmi hrob jesenný. Tak budeš spolu s nimi vždy znova vzkriesený.   (preklad: J. Hatrík)   Für Enikő je otvorená zbierka skladieb, vznikajúca ako výraz trvalého priateľstva a spolupráce s charizmatickou slovenskou cimbalistkou Enikő Ginzery. Rovnaký podtitul, navyše s presnejším určením vnútorného zmyslu hudby, som použil v projekte z roku 2009, ktorý k označeniu „fogli d’album“ (lístky do pamätníka) pripája výraz „impastamenti sottigli“ (drobné splynutia). V tomto veľkom, trojdielnom projekte ide totiž o hudobné dotyky cimbalistky a jej nástroja so skupinou detí, hrajúcich na orffovské bicie nástroje… Lístky do pamätníka „Für Enikő“ vznikajú spontánne, bez predstavy konečného celku, ako záznamy mojich pocitov a myšlienok, ktoré prichádzajú cez predstavu nástroja a hry naň tejto vzácnej umelkyne. Viem, že ich nikdy neukončím, neuzavriem – tak ako nemožno uzavrieť hoci aj konečný ľudský život; vždy po ňom zostávajú „tri bodky“ pre tých budúcich, ktorí, verme, nezabudnú…

Juraj Hatrík

  Juraj Hatrík (1941) je slovenský skladateľ, pedagóg a hudobný teoretik. Študoval kompozíciu na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave u Alexandra Moyzesa (1958 – 1962). Pôsobil v Hudobnom fonde v Bratislave, kde sa venoval najmä organizovaniu a moderovaniu prehrávok s diskusiou v Klube skladateľov a stretnutí s hudbou v stredisku Hudba a mládež. Od roku 1990 prednáša na VŠMU hudobnoteoretické predmety, a to predovšetkým hudobnú analýzu a pedagogiku. Pre budúcich pedagógov zaviedol predmet „hudobná dielňa“. Je zakladateľom a predsedom Asociácie učiteľov hudby Slovenska, na pôde ktorej založil a rozvinul tradíciu pravidelných seminárov pre učiteľov „Pedagogická Dvorana“, zameraných na rozvoj tvorivosti. Veľkú časť svojej skladateľskej tvorby venoval deťom.     Hespos už v 70. rokoch 20. stor. objavil a využil nové zvukové možnosti cimbalu. Santûr je prvá významná moderná sólová kompozícia pre cimbal v Nemecku. Nesie názov perzsko-arabského predchodcu cimbalu. Autor v skladbe používa dovtedy neznáme techniky a zvukové možnosti cimbalu. Hesposove dielo vzniklo v roku 1972 v Nemecku, v krajine, kde cimbal (predchodca cimbalu: salterio a pantaleon) upadol od konca 18. storočia do úplného zabudnutia. V súčasnosti však prežíva svoju ozajstnú renesanciu. V skladbe Santûr zohráva bohatý zvukový materiál mimoriadne dôležitú úlohu. Pravé posolstvo skladby sa zvýrazní práve v správnom riešení zvukovosti, gesta a výrazu. Hespos sám hovorí: „Zvuk predstavuje v kompozícií zvukové gesto (v nemeckom jazyku Klanggeste) a ostáva otvorené pre rôzne významy.“ Rôzne šumy a ruchy nie sú iba samoúčelnými pokusmi. Snažia sa totiž zvýrazniť pravdivosť hudby. Skladbu premierovala E. Ginzery v roku 2003 v Saarbrückene (Nemecko).

Enikő Ginzery

  Hans Joachim Hespos (1938) od roku 1964 skomponoval obrovské množstvo diel, ktoré sú zvyčajne extrémne aj na pomery nemeckej Novej hudby. Jedným z najpozoruhodnejších rysov Hesposovej hudby je to, že v nej nie je za posledných 30 rokov badateľný proces vývoja skladateľskej techniky. Hespos píše rovnako nekompromisne teraz, ako aj v minulosti a energickosť jeho práce zostáva aj dnes takmer bez konkurencie. Napísal vyše 230 skladieb, či už tradične notovaných alebo slovne a graficky znázornených. Dôležitú úlohu v nich často zohrávajú práve ľudové nástroje východoeurópskych krajín.

IL

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS
Logotype SOZA

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic