inmusic-logotype-web
  • O nás
    • Novinky
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Podporte nás
  • Kontakt
  • Obchod

Concertino

Home Projekty Práve realizujeme Ensemble Ricercata Concertino
29. októbra 2014, 19:00
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, Mýtna 1, Bratislava

Interpreti

Ensemble Ricercata

Ivan Šiller, klavír, čembalo, umelecký vedúci
Helga Varga Bach, soprán
Daniel Havel (CZ), flauta
Jan Souček (CZ), hoboj
Ronald Šebesta, klarinet
Jan Hudeček (CZ), fagot
Jan Musil (CZ), lesný roh
Enikő Ginzery, cimbal
Juraj Tomka, David Danel (CZ), husle
Peter Dvorský, viola

Program

Juraj Pospíšil
Suita, op. 66 pre cimbal sólo (1987)

 

Leoš Janáček
Moravská lidová poesie v písních (1892 – 1901; výber)

 

Juraj Pospíšil
Concertino, op. 42 (1979)

 

Leoš Janáček
Po zarostlém chodníčku (1900 – 1911; výber)

 

Leoš Janáček
Concertino (1925)

O podujatí

Juraj Pospíšil (1931 – 2007) Juraj Pospíšil pochádzal z Moravy. Kompozíciu študoval najprv krátko u Viléma Petrželku na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne, v štúdiu však ďalej pokračoval u Alexandra Moyzesa a Jána Cikkera na VŠMU v Bratislave. Napriek tomu v jeho ranej tvorbe ostal veľmi silne zakorenený vzťah k rodnému kraju, obzvlášť k tvorbe Leoša Janáčka. Až neskôr, po tom, čo v roku 1962 navštívil festival Varšavská jeseň, sa uňho vzbudil záujem o odkaz 2. viedenskej školy a novšie kompozičné techniky. Oba tieto inšpiračné okruhy v jeho tvorbe postupne nadobudli pozoruhodnú, v slovenskom kultúrnom prostredí ojedinelú syntézu. O svojom vzťahu k cimbalu sa skladateľ vyslovil nasledovne: „Keď začala v osemdesiatych rokoch na bratislavskom konzervatóriu vyučovať cimbal vynikajúca koncertná umelkyňa Ludmila Dadáková, vzbudila vo mne záujem o tento nástroj. Ukázala, že cimbal nie je iba nástrojom ľudových kapiel slovenských či moravských, ale môže vystupovať aj ako seriózny koncertný nástroj, ako ho chápal vlastne už Igor Stravinskij. Z tohto záujmu vznikla v roku 1987 Suita pre cimbal sólo, op. 66 a v roku 1989 Koncert pre cimbal a orchester, op. 70.“   Concertino pre čembalo a dychové kvinteto, op. 42 vzniklo v roku 1979 a v nadväznosti na Pospíšilovu predchádzajúcu vokálnu 4. symfóniu „Warszawa“, akcentujúcu tematiku vojny, pôsobí ako odľahčenie, ako opätovný návrat k ideálu neoklasicistickej hravosti. Skladba má jednočasťový formový pôdorys, s vnútorným členením na tempovo a výrazovo rozdielne úseky.   Leoš Janáček (1854 – 1928) Leoš Janáček je bezpochyby jedným z najvýraznejších skladateľských zjavov prelomu 19. a 20. storočia nielen v českom, ale aj svetovom meradle. Jeho Concertino pre klavír a komorný súbor vzniklo v roku 1925, len tri roky pred skladateľovou smrťou. V jeho melodike našla svoj odraz Janáčkova celoživotná záľuba v moravskom folklóre. Pôvodne skladateľ jednotlivým častiam priradil aj názvy predznačujúce konkrétny program (Chrobák, Jeleň, Svrček, Bystrina). Už o dva roky neskôr však samotný Janáček písal o celkom inom obsahu tohto diela: lesný roh v prvej časti predstavuje ježka, klarinet v druhej časti veveričku, sovy a iné nočné vtáky… Nech už je to akokoľvek, dnes sa Concertino uvádza s čisto neutrálnymi názvami v podobe tempových označení, a je len na nás, či ho budeme počúvať ako hudbu absolútnu, alebo si do nej dosadíme prírodné či iné motívy podľa našich predstáv. Ak sme hovorili o vplyve moravskej ľudovej piesne na Janáčkovu tvorbu, táto pramení v prvom rade z jeho spätosti s primárnou ľudovou kultúrou, s ktorou bol v kontakte ako folklorista a zberateľ ľudových piesní. Zbierka Moravská lidová poesie v písních obsahuje celkovo 53 piesní s klavírnym sprievodom, v ktorom sa skladateľ osobitým spôsobom (zásadne odlišným od dobových zvyklostí) popasoval s otázkou harmonizácie. Cyklus Po zarostlém chodníčku pôvodne autorom zamýšľaný pre harmónium, v defi nitívnej podobe určený klavíru, dnes zaznie v úprave pre cimbal od Enikő Ginzery. Vo svojej podstate tiež vychádza z folklórnej melodiky, avšak v tomto prípade nejde o priame spracovanie nazbieraného materiálu ľudových piesní. Cyklus predstavuje skladateľovu spomienku na rodné Hukvaldy.

Juraj Bubnáš

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic