24.júna 2018 sa v kúpeľnom meste Vyšné Ružbachy odohrala koncertná inštalácia pozostávajúca z troch performujúcich tanečníkov, Anny Čonkovej, Barbary Janákovej a Jána Tkáča naväzujúcich na klaviristu Ivana Šillera. Koncertná forma tohto podujatia je spôsob, akým autori projektu dlhodobo prinášajú umenie do odľahlých regiónov Slovenska. Cieľom tejto inštalácie bolo interaktívne zapojiť kúpeľných hostí na mieste, ktoré má svoje historické genius loci, ale ešte nedozrelo na jeho znovuobjavenie. Ústredným prvkom inštalácie na ktorú sa napájali performeri bola skladba romantického skladateľa z 18.storočia Erica Satieho s názvom Vexations. Toto dielo znovu-objavil (1) Americký skľadateľ John Cage v 20.storočí, pričom o tejto skladbe sa v muzikologických kruhoch šíria rôzne teórie. Muzikologička Grete Wehmeyer tvrdí (2), že dielo je paródia Satieho ako študenta Parížskeho konzervatóriu, ktorého jedno z denných cvičení bola harmonizácia danej melódie v blízkych a predĺžených polohách. Táto kompozičná technika môže byť identifikovaná vo Vexations cez sekvenciu témy, po ktorej nasledujú dve varianty dvojitého kontrapunktu. Pravdepodobne vždy ostane záhadou, aký zámer s ňou mal samotný Satie, každopádne jej objavenie Cageom ju rehabilituje do polohy hotového diela, ktoré však akosi tajomne končí ‘bez konca‘. Britský muzikológ Robert Orledge, opísal Vexations ako Satieho spôsob oklamať prechod času “skrz absenciu akéhokoľvek vyvrcholenia alebo pohybu smerom k zavŕšenia cieľa.” (3) Skladba veľmi trefne zapadla do konceptuálneho zámeru koncertnej inštalácie performovanej vo Vyšných Ružbachoch nielen svojou ambivaletnosťou času, ale aj schopnosťou podčiarknuť atmosféru daného miesta. Sála, v ktorej sa koncertná inštalácia odohrávala, stojí na travertínovom skalisku, na ktorom dal poľský šľachtic Zamoysky pre svoju manželku, španielsku princeznú Izabelu, vybudovať exkluzívny Biely dom, kópiu jedného z palácov v Monte Carlo. V roku 1945 bol však Zamoyským majetok skonfiškovaný a po roku 1948 bol zákonom znárodnený a dodnes nevrátený. Dlhé roky zdroje pod vplyvom komunistickej propagandy zámerne klamali a neuvádzali pravdu o živote, diele a vplyve rodu Zamoyski a de Bourbon a preto sa na znovu-objavenie historického rozmeru tohoto miesta ešte len čaká. Táto koncertná inštalácia bola akýmsi pokusom takéhoto objavenia spájajúceho sa vo význame skladby, genius loci miesta, architektúry a času.
Autorka článku: Veronika Hliničanová
Referencie:
(1) Orledge, Robert. “Understanding Satie’s ‘Vexations’.” Music & Letters 79, no. 3 (1998): 386-95. http://www.jstor.org/stable/855366.
(2) Wehmeyer, G. (1998). Erik Satie. Reinbek: Rowohlt.
(3) Orledge, R. (1992). Satie the composer. Cambridge: Cambridge
Aktivity Mobilného kultúrneho centra podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.