Cyklus komorných koncertov Ensemble Ricercata 2017 uzatvorí koncert Out-Take(s). Príďte si vychutnať slovenskú premiéru skladby Christiana Wolffa “Out Take”, “6 Encores pour piano” Luciana Beria, “Little William´s Machine Music no. 1 – 4” Daniela Mateja a svetovú premiéru “S·A·F·E·”, o ktorej autor, Daniel Matej, napísal:
S · A · F · E – corale con variazioni concertante per piano solo con accompanimento stromentale ad libitum
Skladba S·A·F·E je akousi „koncertantnou meditáciou“ nad melódiou piesne, ktorá ma sprevádzala pri rôznych príležitostiach v detstve a viažu sa na ňu moje spomienky na rodičov, starých rodičov a jednu staršiu „tetu“, rodinnú priateľku, a na jej „ušmudlané“ strojom písané príbehy, ktoré sme si občas – väčšinou po obede alebo pred zaspaním – čítavali. Keď som si na ňu spomenul v súvislosti s objednávkou (koncertantnej) skladby „pre klavír a iné nástroje“, hneď mi napadol aj jej názov, pretože sa mi vynoril pri spomienke na jeden príbeh o človeku, ktorý si túto duchovnú pieseň spieval v ohrození vlastného života. V súvislosti s (anglickým) výrazom „safe“ sa mi zároveň vyjavil aj základný harmonický segment mojej skladby, zložený z tónov anagramu tohto slova, teda „es-a-f-e“. Jeho transpozíciou a doplnením zvyšnými štyrmi tónmi do „dvanásťtónového totálu“ som získal tri súzvuky, ktoré predstavujú akoby tri základné (a – ako to už v mojom prípade často býva – aj jediné) harmonické jednotky (teda akoby toniku, subdominantu a dominantu), ktoré sú však napokon vo svojej podstate azda ešte bližšie idei bartókovských „tonálnych osí“ ako rameauovských „harmonických funkcii“.
Život sa medzičasom – v porovnaní s mojím detstvom – pomerne značne skomplikoval a „zahustil“, „nebezpečenstvo“ číha prakticky na každom kroku a ja som stále nie vždy dostatočne vyzbrojený, aby som mu vedel zdatne odolávať. Práve preto sa občas uchyľujem do rôznych „vnútorných azylov“, hľadajúc možnosti spočinúť na „bezpečných miestach“ a načerpať v nich silu znovu sa nadýchnuť a pustiť sa do každodenného „boja o prežitie“…
A čo sa „koncertantnosti“ tejto skladby týka, môžem povedať v podstate len to, čo vo filme Prelet nad kukučím hniezdom povie Jack Nicholson po tom, ako prehrá všetky peniaze v stávke o to, že pohne obrovským a ťažkým „monštrom“ v nenávidenej miestnosti: „Nevadí, aspoň som to skúsil…“.
Skladba je venovaná mojim priateľom a kolegom, skvelým klaviristom, Ivanovi Šillerovi a (jeho učiteľovi) Daanovi Vandewalleovi.
Bratislava, 20. november 2017
Daniel Matej
Ďalšie informácie o koncerte: Ensemble Ricercata Out-Take(s)