inmusic-logotype-web
  • Donio kampaň
  • O nás
    • Novinky
    • Kontakt
  • Projekty
    • Práve realizujeme
      • Cluster Ensemble
      • IMAGINE
      • Hudba dneška v SNG
      • Ensemble Ricercata
      • Hudba ako čin
    • Spolupráca
      • Veni Academy
      • New Music for Kids and Teens
      • ISCM Slovakia
      • Superar Slovakia
    • Archívne projekty
      • Mobilné kultúrne centrum
      • John Cage a hu(d)by
      • Stretnutia s hudbou
      • Hammerklavier festival
      • Art Tokaj
      • Schubertiády
  • Kalendár
  • Recenzie
  • InMusic Blog
  • Obchod
  • Inovačné vzdelávanie

Augustové koncerty Ensemble Ricercata: Janáček, Milhaud a Kolář

16. augusta 2020Katarina Uhrova

Pozrime sa na najbližšie koncerty Ensemble Ricercata v Nových Zámkoch (30. 8.) a v Bratislave (31. 8.). Program tvoria diela autorov Leoš Janáček, Darius Milhaud a Robert Kolář.


Vyberáme z koncertného bulletinu. Text napísala Kristína Gotthardt.


Najprv historický kontext: „V 20. storočí bolo v európskej klasickej hudbe niekoľko osobností, ktoré sa chceli vymaniť z kompozičných štandardov predchádzajúcej epochy 19. storočia. Pri hľadaní nových možností smerovania klasickej hudby sa začali viac zaujímať o ľudovú hudbu a hudbu iných kultúr. Prevzatie rytmických, melodických či harmonických prvkov z týchto hudobných kultúr prinieslo do ich hudby nové elementy, a tak rozšírilo zvukové spektrá klasickej kompozície.


Leoša Janáčka 
(1854 – 1928) celoživotne fascinovala ľudová hudba, ktorá preňho bola bezodnou studnicou nápadov. Od ľudových tvorcov odpozoroval melodické i harmonické konštrukcie a podrobne sa zaoberal i rytmom reči, čoho dôkazom je jeho „nápěvková teória“, ktorú uplatňoval vo svojich dielach (napr. opera Její pastorkyňa). Janáčkova vokálna tvorba sa s veľkou obľubou vyskytuje na svetových koncertných pódiách dodnes. Krkolomné české slová sa neváhajú naučiť i cudzokrajní interpreti, po Janáčkovi je jednoducho veľký dopyt.


Skladateľove Říkadla (1926) existujú vo viacerých verziách – nástrojových a speváckych obsadeniach, no pôvodne boli určené pre spev, klarinet a klavír, a takto zaznejú aj na obidvoch koncertoch. Janáčka k práci inšpirovali detské riekanky, ktoré vychádzali v Lidových novinách aj s obrázkami českých výtvarníkov (Lada, Sekora, Halla). Skladateľ mal pôvodne v pláne počas koncertu tieto obrázky premietať, no vtedajšia technika skomplikovala túto ideu. Texty piesní odhaľujú čisté mysle detí, ktoré vnímajú svet z inej perspektívy. Vtip textov sa presúva do melódií a rytmov spevu aj sprievodných nástrojov, čím Janáček verne kopíruje spontánne prejavy najmenších.

Počas nemeckých štúdií mal Janáček za úlohu skomponovať tri Romance pre husle a klavír. Nakoniec medzi 27. októbrom a 17. novembrom 1879 skomponoval až sedem Romancí, no do dnešných dní sa zachovala len jediná, ktorú objavili až v roku 1930 v brnianskych archívoch. Romance, JW VII/3 (1879) mala premiéru v Ivančiciach v roku 1904.


Janáčkovu zberateľskú aktivitu v oblasti ľudovej kultúry dokumentuje dielo Moravská lidová poesie v písních, JW V/2, ktorú tvorí 53 úprav ľudových piesní. Skladateľ na cykle pracoval deväť rokov (1892 – 1901), pričom piesne vyšli postupne v dvoch celkoch. Janáček si vyberal rôzne námety zo života – od svadby, cez nešťastnú lásku až po lásku naplnenú.


Na tvorbu francúzskeho skladateľa Dariusa Milhauda (1892 – 1974) malo vplyv detstvo prežité v Provensálsku, dvojročný pobyt v Brazílii a taktiež kontakt so skladateľmi, ktorí tvorili hnutie Les Six – Parížska Šestka. V tomto hnutí chceli odbúrať impresionistické a wagnerovské hudobné prvky, snažili sa hudbu zjednodušiť a tým ju aktualizovať a priblížiť poslucháčom. Okrem toho na Milhaudove dielo, ktoré zaznie na koncertoch, vplýval i pokrok v oblasti výroby nástrojov.

Reakciou na tieto vylepšenia je napríklad Suita pre husle, klarinet a klavír, op. 157b (1936), ktorej štyri časti majú kontrastné nálady. V prvej časti Ouverture môžeme počuť komplikované synkopické latinské rytmy. Divertissement je pokojnejšie, necháva vyniknúť dialóg klarinetu a huslí. Tretia časť Jeu (Hra) je opäť energická, ako búrlivý ľudový tanec. V poslednej časti Introduction et nal sa nástroje polytonálne prelínajú pomedzi seba, no neskôr prichádzajú i bluesovo koncipované úseky a vracia sa hravosť.


Rozihrane a zvesela sa začína aj Milhaudove o dvadsať rokov mladšie dielo Duo Concertant (1956) pre klarinet a klavír. V tejto kompozícii klavír raz slúži ako sprievod pre sólový klarinet a raz mu je partnerom, s ktorým vytvára komplikované kontrapunkty. Skladbu otvára i uzatvára veselá melódia odvodená z provensálskych ľudových piesní.


Dielo Saudades do Brasil, op. 67 (1920) vzniklo po autorovom návrate z Brazílie. Presnejšie ide o 12 tancov pre klavír, ktoré sú akoby Milhaudovými nostalgickými spomienkami na jeho dvojročný pobyt v Latinskej Amerike. Jednotlivé tance sú približne dvojminútovými skladbičkami, v ktorých rytmy vychádzajú z brazílskych tancov a melódie z tamojších ľudových a populárnych piesní. Každá časť je venovaná jednému z Milhaudových priateľov, posledná konkrétne literátovi Paulovi Claudelovi, vďaka ktorému sa Milhaud do Brazílie dostal.”


Aj Robert Kolář (1982) sa vo svojej skladbe, ktorú súbor na koncertoch uvedie, inšpiruje ľudovou tvorbou. O skladbe píše: „Iavnana v gruzínčine znamená „uspávanka“. Je to adaptácia ľudovej uspávanky v západogruzínskom megrelskom jazyku pre husle, klarinet a klavír, ktorá vznikla na jeseň 2015 pre projekt Kompozičného laboratória venovaný novým slovenským dielam s rovnakým nástrojovým obsadením ako Kontrasty Bélu Bartóka. Mal som už dokončenú inú skladbu, bližšie odkazujúcu na Bartóka, keď nás všetkých zastihla správa, že v Rejkjavíku zomrel Juraj Kušnierik. S ňou prišiel aj okamžitý podnet napísať niečo celkom iné. Voľba akosi aicky padla na krásnu pieseň pre ženský trojhlas a brnkací nástroj, ktorú som poznal z interpretácie gruzínskej ženskej skupiny Sathanao – ako na symbolickú spomienku na náš posledný rozhovor s Jurajom, počas ktorého mi navrhol spoločne pripraviť rozhlasovú reláciu venovanú gruzínskej literatúre a hudbe. Nápad sa už nepodarilo uskutočniť; naše cesty sa zakrátko rozišli: tá Jurajova viedla na Island, moja do Tbilisi…”

Tento program Ensemble Ricercata uvedie
30. 8. 2020 Nových Zámkoch, udalosť na Facebooku
31. 8. 2020 v Bratislave, udalosť na Facebooku




Foto: Jaroslav Ľaš

Previous post Od minimalizmu k maximalizmu a naspäť Next post Říkadla v plnej kráse

Hlavní partneri

Logotype Fond na podporu umenia
Logotype SNG
Logotype SOZA
Logotype Hudobný fond
Logotype Bratislavský samosprávny kraj
Logotype Mesto Bratislava
Logotype BKIS
Logotype Rádio Devín
Logotype RTVS
Logotype SOZA

Zobraziť všetkých partnerov

O nás

Občianske združenie InMusic sme založili v roku 2009 s víziou robiť umelecké a edukačné projekty aj mimo veľkých miest na Slovensku. Zároveň máme radi hudbu rôznych historických období, preto sa projekty týkali hudby od Bacha až po súčasných slovenských skladateľov. Ak vás zaujíma naša minulosť, prelistuje si sekciu Ukončené projekty, ak chcete spoznať náš tím, pozrite si sekciu O nás.

Ivan Šiller

InMusic, o. z.

Lehockého 2, 811 05 Bratislava
info@in-music.sk
Facebook
YouTube
Instagram

Linky

  • VENI ACADEMY
  • Cluster Ensemble
  • New Music for Kids and Teens
  • ISCM Slovakia
  • Superar Slovakia
  • Učiteľské kolégium
O násPráve realizujemeArchívne projektySpoluprácaKontakt
© 2020 InMusic