Ensemble Ricercata uvedie na svojom novembrovom koncerte dvojicu skladieb v svetovej premiére. Zahrajú kompozíciu Mariana Lejavu Quintettino tenero (illuminato dal grande Amadeo) (Notturno no.7) a skladbu Tomáša Boroša Radio Rhapsody pre klavír, dychové kvarteto a rozhlasovú nahrávku.
Novinku Mariana Lejavu, ktorú možno preložiť ako “Malé nežné kvinteto (osvietené veľkým Amadeom) (Nokturno č. 7)”, inšpirovalo Mozartovo Kvinteto KV 452. A to od úvodnej sekundy, ako vysvetľuje autor: „Prvý akord Es-dur spustil moju imagináciu a inšpiroval dielo, ktoré svojím charakterom a rozsahom nadväzuje na cyklus 6 noktúrn z rokov 2000 – 2006. Rozhodol som sa teda načať druhý cyklus noktúrn a premiérovaná skladba je prvým z nich, v poradí však už č. 7. V skladbe, ktorá má tri miniatúrne časti, potom postupne k veľkému Amadeovi pripájam o nič menších Ligetiho, Wolfa spolu so Schoenbergom a Bergom a Kurtága s Ivesom. Drobné názvuky a mikrocitácie úzkeho výberu mojich hrdinov sprítomňujú okamih návratu k Mozartovmu akordu. U mňa zaznieva až úplne na konci diela. Dielo sa môže hrať teda aj od konca do svojho začiatku. Túto verziu však musím najprv znotovať vzhľadom na komplikovanú štruktúru. Jedného dňa.”
Tomáš Boroš pri komponovaní rozmýšľal nad syntézou slova a hudby v rozhlasovom vysielaní. V novej kompozícii pracoval aj s nahrávkami svojich relácií Hudobná skladačka a Hudobná dielňa, ktoré pripravuje a vysiela v Rádiu Devín: „Je to teda aj slovo aj hudba – reč moderátora, ktorá sa mení na hudbu a hudba, ktorá mení svoj pôvodný význam stretnutím sa s ďalšou vrstvou, ktorú budú hrať muzikanti naživo. Nahrávka je zároveň aj metakompozíciou – nastrihaním rozličných častí rozličných relácií som vytvoril samostatnú kompozíciu s motívmi, frázami, formou a výstavbou. Druhá kompozícia je tá zapísaná v notách. Uvidíme, čo to spraví, keď sa obe skladby spoja,” tvrdí autor.
Ako budú skladatelia prežívať premiérové momenty? Tomáš Boroš priznáva, že to bude napätie, o dosť väčšie, ako keď hrá na pódiu. „Pri počúvaní vlastnej premiéry som pohodlne usadený v prítmí sály, malo by to byť teda príjemné, ale v skutočnosti by ste sa vo mne krvi nedorezali. Je to veľká zodpovednosť a strach, či to celé nie je jeden veľký omyl. Po doznení mám pocity zmiešané, ale nie z interpretácie, ale sám zo seba. Až po čase sa (občas) zoberiem na milosť.”
Marian Lejava: „Úprimne radšej svoje diela osobne interpretujem, lenže zase z nich nemám poslucháčsky zážitok. Keď si zasa sadnem ako poslucháč (čo je málokedy), trpím, či sa všetko podarí tak, ako som napísal. Na koncerte v Rozhlase však budem sedieť a vychutnávať si zážitok interpretácie skvelých muzikantov – priateľov. Viem, že to bude o radosti.”
V programe koncertu je aj Mozartovo Kvinteto pre dychové nástroje a klavír Es Dur, K 452 a skladba Old Boys Anthology Juraja Beneša.
Ensemble Ricercata vystúpi v zostave: Daniela Varínska, Andrea Bálešová, Ivan Šiller – klavír, Ronald Šebesta – klarinet, Jan Hudeček – fagot, Matúš Veľas – hoboj, Carlie Bigelow – lesný roh
Koncert sa koná 27. 11. o 19:00 v Slovenskom rozhlase v režime OP (očkovaní, prekonaní). Kapacita Veľkého koncertného štúdia bude 200 ľudí. Prosíme vás o predloženie príslušného potvrdenia a prekrytie horných dýchacích ciest respirátorom. Ďakujeme, že dodržiavate pandemické opatrenia.
Projekt Ensemble Ricercata v Slovenskom rozhlase podporil z verejných zdrojov ako hlavný partner Fond na podporu umenia. S podporou Bratislavský kraj. S finančným príspevkom Hudobný fond. S podporou Slovenský ochranný zväz autorský. Mediálnym partnerom projektu je Hudobný život a Opera Slovakia.